To co natychmiastowo przykuło moją uwagę podczas pierwszego oglądania teledysku, to sceny, w których artystka tańczy otoczona przez kobiety w czerni. Nie będzie odkryciem, gdy napiszę, iż słowa "save me from this empty fight in the game of life" , pojawiają się kilkukrotnie w piosence, lecz to na co pragnę zwrócić Waszą uwagę to cudowna według mnie analogia z postacią Śmierci w "Siódmej Pieczęci" Bergmana z 1957 roku. Film, niezwykle hipnotyzujący swoimi metaforami, opowiada historię rycerza powracającego z wyprawy krzyżowej, który rozgrywa partię szachów z nietypowym przeciwnikiem - Śmiercią. Stawka? Jego własne życie. Kobiety w Czerni u Lady Gagi nie mają kolorowych strojów, nie widzimy ich włosów, postury, brak jakiejkolwiek formy identyfikacji ich ciała. Jedyne co tak naprawdę w tych scenach otacza artystkę, to twarze. Zderzenie z odbiciem, z człowiekiem, inną istotą, brak możliwości urozmaicenia (twarze, twarze, twarze, ile jeszcze, nie zmęczyłoby Was to?). Oczy, wszędzie wpatrujące się w Was oczy, biegające za Wami w ciemności (stroje czarne a miejsce, w których rozgrywa się scena do najjaśniejszych nie należy). Memento mori trwa w najlepsze. Znacie, a może słyszeliście kiedyś o pośmiertnych maskach? Kolejne moje skojarzenie odnośnie Kostuchy. Otaczająca, zapętlona i miażdżąca artystkę wizja śmierci. I jak? Mało mrocznie?
Kim jest Lady in Red?
"I przeniósł mnie w duchu na pustkowie. Tam zobaczyłem kobietę. Siedziała na szkarłatnej bestii, pełnej bluźnierczych imion. Bestia ta miała siedem głów i dziesięć rogów. Kobieta natomiast ubrana była w purpurę i szkarłat. Zdobiło ją złoto, drogocenne kamienie oraz perły. W ręce trzymała złoty kielich pełen obrzydliwości i nieczystości swego nierządu" -
Hieronymus Bosch, De goochelaar, ok. 1502 r., olej na desce, Musée Municipal, Saint-Germain-en-Laye, Francja.
To jest element tekstowy. Kliknij ten element dwukrotnie, aby edytować tekst. Możesz też dowolnie zmieniać rozmiar i położenie tego elementu oraz wszelkie parametry wliczając w to tło, obramowanie i wiele innych. Elementom tekstowych możesz też ustawić animację, dzięki czemu, gdy użytkownik strony wyświetli je na ekranie, pokażą się one z wybranym efektem.
Bibliografia:
Źródła grafik:
Warsztat Lucasa Cranacha, Nierządnica Babilońska, ok. 1534 r., ilustracja z Biblii tł. Marcina Lutra.
Kliknij ten element dwukrotnie,
To jest element tek
Abra
Dane do przelewu
Formy płatności
Czas realizacji zamówienia
Czas i koszty dostawy
Polityka prywatności
Jak kupować?
Regulamin sklepu
Zwroty i reklamacje
Katowice, 43-100
A website created in the WebWave website builder.